החזר מס לשכירים ולמשקיעים: דרך פשוטה לקבל את הכסף בקלות

המטרה: לקבל בחזרה כסף ממס הכנסה.

קהל היעד: שכירים ומשקיעים ששילמו מס הכנסה ב-6 השנים האחרונות.

האמצעי: לשמור את הטפסים ולמלא את הפרטים בטופס מקוון.

החזר מס

החזר מס הכנסה לחשבון הבנק

עדכון אחרון (30.3.2022): עדכנתי לאתר היחיד שמצאתי שגובה תשלום קבוע ולא אחוזים מתוך החזר המס.

לפי הערכות, מס הכנסה גובה בכל שנה מהשכירים מיליארד ש"ח יותר ממה שהם צריכים לשלם. יש לזה הרבה סיבות שאפרט בהמשך. מה שחשוב לדעת זה שרוב הסיכויים שאם שילמתם מס הכנסה ב-6 השנים האחרונות, מגיע לכם החזר מס!

למשל, בשנת 2020 אפשר לבקש החזר מס על מס ששולם בשנים 2014 עד 2019.

לעצמאים אין את הבעיה הזו כי במהלך השנה משלמים מקדמות מס הכנסה לפי אחוזים מהמחזור ובסוף השנה מגישים דוח שנתי ובודקים כמה צריך לשלם, כמה שולם בפועל ומה ההפרש ביניהם. אבל שכירים לא מחוייבים להגיש דוח שנתי ומי ששילם יותר מדי, צריך לבקש את הכסף כדי לקבל אותו.

למה השכירים לא לוקחים את המיליארדים שלהם?

רוב הזכאים לא יודעים שמגיע להם לקבל כסף בחזרה או שהתהליך לקבלת החזר מס נראה מפחיד ומסורבל עם הרבה אותיות קטנות. וזה באמת נכון כשרואים טופס 135 למי שהוא לא רואה חשבון.

למרבה המזל יש דרך פשוטה למלא את הפרטים באינטרנט, לגלות אם מגיע החזר מס ולבחור אם להגיש בקשה לבד או לתת לרו"ח להגיש את הבקשה תמורת תשלום.

חשוב להבהיר: כדי לקבל החזר מס על שנה כלשהי, צריך לשלם בה מס. זה יכול להיות על משכורת, מס רווח הון ואפילו ניכוי מס במקור על הרצאה חד פעמית.

מקרים נפוצים שבהם מגיע לשכירים החזר מס

החלפת מקום עבודה – אם בשנה מסויימת עבדתם ביותר ממקום עבודה אחד, תוכנת השכר חישבה את המס כאילו זה מה שהרווחתם כל השנה בלי לדעת כמה הרווחתם במקומות אחרים. מכיוון שהחישוב הסופי הוא שנתי ולא חודשי, כשיש פערים במשכורות מגיע לכם בוודאות החזר מס.

מה לשמור? טופס 106 שנתי של כל מקומות העבודה מאותה שנה.

חודשים ללא עבודה – תוכנת השכר לא יודעת שלפני כן היה חודש או יותר שבהם לא עבדתם. אדם שבמשך חצי שנה לא עבד ואז במשך חצי שנה עבד במשכורת של 10,000 ש"ח, ישלם מס כאילו שזו הייתה ההכנסה שלו כל השנה, כלומר כ-4,000 ש"ח יותר ממה שצריך. ואת הכסף הזה הוא יקבל בחזרה אם רק יבקש.

מה לשמור? אם קיבלתם דמי אבטלה, את הטופס מביטוח לאומי על התשלום.

חופשת לידה – הרבה פעמים האמא מאריכה את חופשת הלידה ובחודשים שבהם היא כן עובדת לא מחשבים את החודשים ללא הכנסה.

מה לשמור? את הטופס מביטוח לאומי על תשלום דמי לידה וניכוי מס.

ילדים – ברגע שנולד ילד, כל הורה מקבל אוטומטית 1.5 נקודת זיכוי לכל השנה. לא כל ההורים מעדכנים או יכולים להספיק לעדכן את הנקודות האלה וכך יוצא שהזוג מפסיד ביחד 7,740 ש"ח (נכון לשנת 2017 לפי נטו משפחה). אני מכיר זוג שנולדה להם בת לקראת סוף דצמבר 2016. המלצתי להם לבקש החזר מס כי לאבא מגיע לקבל 2,592 ש"ח ולאמא 1,296 ש"ח (לפי החישוב של 2016) ואחרי תוספת של ריבית והצמדה הם יקבלו במצטבר מעל 4,000 ש"ח.

מה לשמור? את הספח בתעודת הזהות עם פרטי הילד.

פעילות בשוק ההון – אם בשנה מסויימת היו לכם הפסדים (גם עמלות נחשבות להפסדים), אפשר לגלגל את ההפסדים הלאה משנה לשנה ולקזז עם רווחים עתידיים. אבל בשביל זה צריך להגיש דוח שנתי כל שנה עד למימוש. יכול להיות גם מצב שיש רווח בבית השקעות אחד והפסד בבית השקעות אחר ואז צריך לבקש החזר מס כי הם לא מתואמים ביניהם. אפשר גם לקבל החזר מס על רווחים בבורסה כשיש נקודות זיכוי לא מנוצלות.

מה לשמור? טופס 867 מבית ההשקעות עם פירוט רווחים, הפסדים וניכוי מס במקור.

הפקדה לקופת גמל או ביטוח חיים – אם זה נעשה דרך המעסיק חישוב המס נעשה אוטומטית. אבל אם מדובר בהפקדה עצמאית שלא מופיעה בתלוש המשכורת, מגיע החזר מס.

מה לשמור? אישור שנתי של חברת הביטוח על הפקדות.

משכנתא – כשלוקחים משכנתא הבנק מחייב לעשות ביטוח משכנתא, בבנק או בחברת ביטוח. ביטוח משכנתא כולל ביטוח חיים וביטוח מבנה. על החלק של ביטוח חיים מגיע החזר מס של 25% עד לתקרה מסויימת.

מה לשמור? אישור שנתי של חברת הביטוח על הפקדות לביטוח חיים.

תרומות – אם תרמתם כסף לעמותה מוכרת שיש לה אישור לפי סעיף 46 ובאותה שנה תרמתם במצטבר יותר מ-180 ש"ח לעמותות מוכרות שונות, מגיע לכם לקבל 35% מהתרומות בחזרה. אפשר לקבל את הזיכוי במסגרת השכר החודשי או להגיש בקשה בסוף השנה ולקבל החזר מס.

מה לשמור? קבלות על תרומות.

חישוב שגוי של נקודות זיכוי – כבר יצא לי לראות תלוש משכורת של עובדת בהוראה שרשמו לה רק 2.25 נ"ז במקום 2.75 נ"ז (אישה אמורה לקבל אוטומטית חצי נקודת זיכוי). אל תסמכו על טופס 101 אלא תבדקו שקיבלתם את כל נקודות הזיכוי, למשל עבור: אישה, הורה, חייל משוחרר, מסיים תואר אקדמי או לימודי מקצוע, גרוש המשלם מזונות, הורה במשפחה חד הורית, הורה לילד לקוי למידה (ADD, ADHD), הורה לילד נטול יכולת, עיוור, נכה, עולה חדש, תושב חוזר, תושב בישובי ספר.

מה לשמור? אישור רלוונטי אם משהו מתאים ובמקביל לעדכן את נקודות הזיכוי.

ואם הטפסים הלכו לאיבוד?

היום הכל ממוחשב וברוב הפעמים מספיק לבקש. לא צריך להתבייש לבקש טופס 106 ממקום שעבדת בו לפני 6 שנים. אישורים מהבנק או מבית ההשקעות אפשר להוריד באתר וקבלות על תרומות אפשר לשחזר ולשלוח במייל. אז לא שווה להתאמץ קצת באיסוף טפסים כדי לקבל בחזרה אלפי שקלים?

מומלץ להתחיל מעכשיו לשמור כל טופס רלוונטי בתיקיה במחשב או בקלסר שמיועד רק בשביל לקבל בעתיד החזרי מס.

אוקיי, הניירת מסודרת. אז איך מקבלים החזר מס?

ממה שראיתי שמקובל אצל רואי חשבון, הם גובים באזור 20% מהכסף שמקבלים פלוס כמה מאות שקלים דמי פתיחת תיק או דרישה להחזר מינימלי כדי שההתעסקות תהיה שווה להם.

אפשר גם להגיש בקשה לבד אבל זה דורש קצת בירוקרטיה וטופסולוגיה.

יש גם את אתר טקסאון (tax:on) שגובה 8 שקלים בחודש ואני הולך להשתמש בו עבור החזרי המס של אמא שלי. זה האתר היחיד שמצאתי שגובה סכום קבוע ולא אחוזים מתוך החזר המס. אם מצאתם אתרים נוספים, אשמח לדעת ולעדכן.

1. נכנסים לאתר טקסאון.

2. ממלאים פרטים ולפי הצורך מעלים טפסים לאתר.

3. משלמים והם כבר יגישו עבורכם את הטפסים.

לסיכום, להרבה שכירים ומשקיעים מגיע לקבל החזר מס אבל הרוב לא מבקשים. אם הייתי שכיר, הייתי בודק עכשיו על 6 השנים הקודמות ומבקש החזר מס דרך האתר על השנים שמגיע לי.

⇓ כתוב את התגובה שלך כאן ⇓

תגובות

תגובה אחת

  1. יש אופציה נוספת, והיא העברת הפקדות פנסיוניות ופרמיות ביטוחי חיים בין בני זוג. יכול להגדיל את ההחזר בכמה מאות שקלים.

⇓ כתוב את התגובה שלך כאן ⇓