איך לנהל השקעות לבד ללא יועצים ומנהלי תיקים

המטרה: לנהל את הכסף לבד בלי יועצים ומנהלים שגוזרים קופון בדרך.

קהל היעד: כל מי שמשקיע או רוצה להשקיע בשוק ההון כדי להרוויח ריבית.

האמצעי: קרנות פאסיביות מחקות מדדים בדמי ניהול נמוכים.

ניהול השקעות לבד

אישה מנהלת השקעות לבד ללא יועצים ומנהלי תיקים

בתעשיית הפיננסים יש סוגים שונים של השקעות: קרנות פנסיה, ביטוחי מנהלים, קופות גמל לתגמולים, קופות גמל להשקעה, קרנות השתלמות, פוליסות חיסכון, תיקי השקעות מנוהלים ותיקי השקעות פרטיים שאפשר לנהל לבד או בעזרת יועץ השקעות.

החברות שמפעילות את המוצרים האלה מחזיקות בצוות אנליסטים שמבצעים מחקרים על חברות ציבוריות שנסחרות בבורסה, שווי השוק שלהן לעומת השווי הראוי להן, מגמות בעולם, וכל זה עבור מטרה אחת: להכות את השוק. כלומר, להרוויח יותר מהמדד כדי להראות ללקוחות שזו החברה הכי משתלמת לניהול הכסף.

החסרונות בשיטה של ניהול אקטיבי

לא הכל ורוד בממלכת ההשקעות. יש כמה חסרונות בולטים בניהול אקטיבי.

1. השוק, או המדד, זה בעצם הממוצע של כל הפעולות ביחד. כמו שלא יכול להיות שרוב האנשים ירוויחו מעל השכר החציוני, כך גם רוב החברות לניהול השקעות לא יכו את המדד.

2. יהיו כמה חברות שיצליחו להכות את השוק בשנה הקרובה. אבל כמו שאי אפשר לדעת איזו מניה תצליח יותר מאחרות, אי אפשר לדעת איזו חברה תצליח להכות את השוק. גם אם תמצאו חברות שהיכו את המדד בשנים האחרונות, זה לא מבטיח כלום לגבי העתיד כי יש סיכוי טוב שהמצב יתהפך.

3. לאנליסטים אין מידע סודי שלא נמצא אצל שאר העולם. כשאנליסט מחברה אחת קונה מניה, יש אנליסט בחברה אחרת שמוכר אותה. שניהם הסתמכו על אותו מידע שנגיש לכולם והגיעו למסקנות שונות.

4. קרנות אקטיביות גובות דמי ניהול גבוהים כדי לממן את צוות המחקר. אין קשר בין הצלחה לדמי ניהול. קרן מנוהלת שהשיגה בשנה 4% וגובה דמי ניהול 1%, חותכת למעשה רבע מהרווחים. ואם באותה שנה התיק ירד בכמה אחוזים? אל תדאגו להם, את דמי הניהול הם ימשיכו לגבות כרגיל. הסיכון עליכם, הסיכוי נשאר אצלם. דמי הניהול לא פוגעים רק בריבית אלא גם בריבית דריבית.

הטריקים של מנהלי הקרנות להראות ביצועים טובים

לכל חברת השקעות יש הרבה קרנות, חלק על טהרת המניות, חלק מחזיקות רק אג"ח, חלק תמהיל שונה של שניהם וחלק מחזיקות גם נכסים לא סחירים.

כשיש אוסף מובחר של הרבה קרנות, תמיד אפשר להבליט את זו שהצליחה יותר מהאחרות. אפשר גם לשחק עם פרקי הזמן כדי להראות את התקופה הכי טובה של הקרן: מתחילת השנה, ברבעון הקודם, בשנה באחרונה, 3 שנים אחרונות, 5 שנים אחרונות… ככה זה כשהשוק תנודתי, אפשר לשחק עם המספרים ולהראות את התקופה הכי מוצלחת.

כשיש קרנות עם ביצועים ממש גרועים ורוצים להעלים אותן, אפשר למזג אותן עם קרנות אחרות כדי לאפס את המידע עליהן ולהתחיל מחדש.

להשקיע את הכסף לבד בלי ניהול חיצוני

אז אחרי שראינו את הסיכון בלתת למישהו אחר לנהל את הכסף שלנו ועל הדרך לגזור קופון שמן, בואו נעבור על רשימת המוצרים ונראה מה אפשר לעשות.

תזכורת: אני לא יועץ פנסיוני וכל פעולה שתעשו היא על אחריותכם בלבד.

קרן פנסיה – אי אפשר לנהל לבד קרן פנסיה אבל לפחות דמי הניהול נמוכים. מי שממש חשוב לו לנהל לבד את החיסכון הפנסיוני, יכול להמיר קרן פנסיה לקופת גמל לתגמולים. אבל בזהירות עם מהלך כזה כי יש את עניין הביטוחים.

ביטוח מנהלים – אי אפשר לנהל לבד ביטוח מנהלים. מי שממש חשוב לו לנהל לבד את החיסכון הפנסיוני, יכול להמיר ביטוח מנהלים לקופת גמל לתגמולים. אבל בזהירות עם מהלך כזה כי יש את עניין הביטוחים והמקדם המובטח.

קופת גמל לתגמולים – אין הרבה קופות גמל פאסיביות אבל ידוע לי על 2 חברות שמציעות קרן מחקה מדד S&P 500. הראשונה של אינטרגמל (דמי ניהול 0.35%) והשניה של IBI (דמי ניהול 0.5%). יש גם את אינפיניטי גמל מניות בחו"ל שעוקב אחרי מדד המניות העולמי MSCI World All Country (דמי ניהול 0.6%). ומי שרוצה יותר גמישות, יכול לנהל את החשבון לגמרי לבד עם קופת גמל בניהול אישי (IRA).

קופת גמל להשקעה – אותן אפשרויות כמו בקופת גמל לתגמולים חוץ מהאפשרות של ניהול אישי (IRA). לי אין קופת גמל להשקעה אבל הילדים שלי משקיעים את מתנות היומולדת שלהם דרך אינטרגמל להשקעה מחקה מדד S&P 500.

קרן השתלמות – אותן אפשרויות כמו בקופת גמל לתגמולים כולל האפשרות של קרן השתלמות בניהול אישי (IRA).

פוליסת חיסכון – דמי ניהול גבוהים וחוסר שליטה על הניהול. אם יש לכם פוליסת חיסכון, תחשבו פעמיים אם יש סיבה טובה לא להעביר את הכסף לתיק השקעות.

תיק השקעות – יש כאלה שמשלמים למנהל תיקים וגם נותנים לו ייפוי כוח לחשבון, יש כאלה שמשלמים ליועץ כדי שימליץ מה לעשות ואז מבצעים את הפעולה בעצמם ויש כאלה שפעם בכמה חודשים מקבלים עצות בחינם מהפקיד בבנק ולאחר האישור הוא מבצע את הפעולה.

העצות החינמיות של הבנק עלולות להיות היקרות ביותר כי בכל פעולה כזו יש עמלת מכירה, עמלת קניה ותשלום מס רווח הון היום שהיה אפשר לדחות לעתיד הרחוק.

אל תקשיבו ליועץ של הבנק. למעשה, עדיף להעביר את תיק ההשקעות מהבנק לבית השקעות למסחר עצמאי ולוותר על שירותי היועץ.

במקום לנסות להכות את השוק, יש בשוק מגוון רחב של קרנות נאמנות פאסיביות מחקות מדדים עם פיזור גבוה בדמי ניהול נמוכים. זה לא מסובך לרכוש אותן ואין סיבה לבצע הרבה פעולות בתיק ההשקעות. ברגע שהשליטה נמצאת בידיים שלכם, לא צריך לשלם למנהלי תיקים, יועצי השקעות ושאר גוזרי הקופונים.

ניהול עצמי של השקעות עדיין נשמע מסובך או מפחיד?

ברור שזה יישמע מסובך או מפחיד. אם הייתם מרוויחים מיליארדים מפעולה כלשהי שאתם עושים בשביל אחרים, לא הייתם משקיעים כל מאמץ אפשרי כדי שכמה שיותר אנשים יחשבו שהפעולה הזו מסובכת ומסוכן לעשות אותה לבד?

אבל האמת היא: להשקיע את הכסף זה לא מדע טילים אלא מדובר בכמה עקרונות פשוטים שאפשר להכיר ב-2 מפגשים של יום שישי.

אם אתם רוצים להשקיע את הכסף שלכם לבד בלי יועצים ומנהלים כך שתרגישו ביטחון בהשקעות שלכם ולא תרגישו שפספסתם כל מיני הזדמנויות, אני ממליץ בחום על קורס החירות הפיננסית של רונן מרגוליס.

והנה עוד בונוס נחמד: בתור בוגר הקורס יש לי בשבילכם קוד קופון 400 ש"ח במבצע "חבר מביא חבר".

לחץ כאן כדי לקרוא עוד על קורס החירות הפיננסית »

לסיכום, מנהלי ההשקעות יעשו הכל כדי שתתנו להם לנהל את הכסף שלכם תמורת דמי ניהול ועמלות שמנות אבל אין סיבה לעשות את זה. אתם יכולים לקנות בעצמכם קרנות פאסיביות מחקות מדדים עם פיזור גבוה ולחסוך את הוצאות הניהול.

⇓ כתוב את התגובה שלך כאן ⇓

תגובות

3 תגובות

  1. ביולוג ירושלמי

    תמציתי וברור. תודה רבה 🙂

  2. אלון אתה יכול לשלוח לי לינק ל "אינטרגמל להשקעה מחקה מדד S&P 500"

⇓ כתוב את התגובה שלך כאן ⇓