מה כדאי: עוסק פטור, עוסק מורשה או חברה בע"מ?

המטרה: לבחור את הדרך המשתלמת ביותר לפתיחת עסק עצמאי.

קהל היעד: אנשים שעומדים לפתוח עסק עצמאי.

האמצעי: רשימת יתרונות וחסרונות של כל אחת מהשיטות.

הקמת עסק

עצמאית פותחת עסק חדש

אם קראתם את המדריך להקמת עסק מאפס וקיבלתם מוטיבציה מטורפת לצאת לעצמאות ואפילו התחלתם להרוויח כמה שקלים, בטח עלתה לכם בראש ההתלבטות: האם לפתוח עוסק פטור? או אולי עוסק מורשה? ואולי כבר ללכת בגדול ולפתוח חברה בע"מ? אז הנה המצאתי 3 אנשים:
1. אורי – יש לו עוסק פטור.
2. דנה – יש לה עוסק מורשה.
3. חיים – יש לו חברה בע"מ.

הבהרה 1: כל המספרים בפוסט נכונים לשנת 2017.
הבהרה 2: המידע בפוסט הוא כללי ולא לוקח בחשבון נתונים מיוחדים שלכם. על אחריותכם לקבל החלטה שמתאימה לכם ואם צריך, מומלץ להתייעץ עם רו"ח

עוסק פטור, ממה הוא פטור?

רק שיהיה ברור: עוסק פטור מדווח ומשלם מס הכנסה וביטוח לאומי על הרווחים כמו עוסק מורשה. ההבדל היחיד הוא שעוסק פטור לא צריך להוסיף 17% מע"מ לדרישת התשלום. כלומר, אם אורי ודנה נותנים שיעורים פרטיים לילדים ב-117 ש"ח לשיעור, הברוטו של אורי יהיה 117 ש"ח והברוטו של דנה יהיה 100 ש"ח כי 17 ש"ח הולכים למע"מ.

מצב כזה נותן יתרון לאורי שיכול להציע מחיר אטרקטיבי של 100 ש"ח לשיעור ולהרוויח בדיוק כמו דנה שגובה מחיר גבוה יותר של 117 ש"ח.

מצד שני, עוסק פטור לא מקבל בחזרה את המע"מ בהוצאות שלו. כלומר, אם אורי ודנה קנו מחשב ב-1,170 ש"ח, אורי ירשום הוצאה מוכרת של 1,170 ש"ח ודנה תקבל בחזרה 170 ש"ח ממע"מ ותרשום הוצאה מוכרת של 1,000 ש"ח.

מי יכול להיות עוסק פטור?

מי שמחזור העסקאות שלו הוא מקסימום 98,707 ש"ח. למה כזה מספר לא עגול? כי בשנת 2015 קבעו מספר עגול 100,000 ש"ח ומאז פעם בשנה הסכום מוצמד למדד המחירים לצרכן. בשנתיים האחרונות המדד היה שלילי ולכן הגענו למספר הזה.

הסכום 98,707 ש"ח מדבר על הכנסות ולא על רווחים.

בנוסף, יש מקצועות שבהם אי אפשר להירשם כעוסק פטור כמו עורך דין, רואה חשבון, רופא, פסיכולוג, חוקר פרטי, אדריכל, ועוד כמה כאלה שגם ככה פחות רלוונטיים לסטטוס של עוסק פטור.

יתרונות של עוסק פטור

  • הנהלת חשבונות יותר פשוטה וזולה
  • לא צריך לשלם מע"מ על ההכנסות

חסרונות של עוסק פטור

  • לא מקבל זיכוי מע"מ על הוצאה מוכרת
  • תדמית של עסק קטן שאפשר להוריד במחיר
  • עלול להוריד הילוך כדי לא לעבור את התקרה השנתית

למי כדאי להיות עוסק פטור?

זה עשוי להתאים בעיקר למי שיש לו יותר הכנסות מלקוחות פרטיים בישראל מאשר הוצאות בישראל.

למה רק לקוחות פרטיים? כי לעסקים לא אכפת להוסיף לתשלום 17% מע"מ, הרי הם יקבלו את הכסף הזה בחזרה. אבל ללקוחות פרטיים התוספת הזו כן משמעותית.

למה רק בישראל? כי על הכנסות מחו"ל (למשל מכירות באיביי) אין מע"מ וגם לא על הוצאות בחו"ל (למשל פרסום בגוגל ובפייסבוק).

אז מי שבזמנו הפנוי מעביר שיעורים פרטיים או מכניס כמה אלפי שקלים מאדסנס ותוכניות שותפים, כנראה שכדאי לו לפתוח עוסק פטור. מקסימום, תמיד אפשר להפוך להיות עוסק מורשה.

יתרונות של עוסק מורשה

  • מקבל זיכוי מע"מ על הוצאה מוכרת
  • נראה יותר רציני מעוסק פטור
  • לא חושש לעבור את התקרה השנתית כי אין כזו

חסרונות של עוסק מורשה

  • קצת יותר הוצאות על הנהלת חשבונות
  • צריך לשלם מע"מ על ההכנסות

למי כדאי להיות עוסק מורשה?

מי שמכניס בשנה מעל 98,707 ש"ח לא יכול כבר לבחור בין עוסק פטור או מורשה אבל לפעמים גם מי שמכניס פחות עשוי לשקול פתיחת תיק עוסק מורשה.

נניח שלדנה יש הרבה הוצאות מוכרות בישראל אבל את ההכנסות שלה היא עושה מעסקים בישראל, עסקים בחו"ל או אנשים פרטיים בחו"ל. במקרה כזה, כנראה שכדאי לה לפתוח עוסק מורשה כדי לקבל את המע"מ בחזרה.

יתרונות של חברה בע"מ

  • מס חברות בגובה 24% וצפוי לרדת
  • הגנה משפטית מפני תביעות אישיות
  • תדמית רצינית של עסק גדול

חסרונות של חברה בע"מ

  • הנהלת חשבונות יקרה ואגרה שנתית לרשם החברות
  • מס דיבידנדים בגובה 30% לבעל מניות מהותי

למי כדאי לפתוח חברה בע"מ?

מצד אחד חברה משלמת מס חברות נמוך יחסית (24% ב-2017 וצפוי לרדת ל-23% ב-2018) אבל אם החברה רוצה לחלק רווחים לבעלי המניות יש מס דיבידנדים בגובה 30% לבעל מניות שמחזיק לפחות 10% מהון המניות. כלומר סה"כ מס של 46.80%.

מצד שני, מדובר בדחיית מס משמעותית כי החברה לא חייבת לחלק רווחים אלא אפשר לצבור אותם, לפתח איתם את העסק, להשקיע בשוק ההון ולדחות את המס לנצח. כמובן שאי אפשר להשתמש בכסף הזה לצריכה פרטית אבל בעל המניות יכול להיות שכיר בחברה שלו, לקבוע לעצמו את המשכורת ולהפריש לקרן השתלמות כך שהחברה תיהנה מהוצאה מוכרת ובעל החברה שהוא שכיר בה ייהנה מחיסכון פטור ממס.

יש רואי חשבון שטוענים שמעל לרווח ממוצע של 25,000 ש"ח בחודש עדיף לפתוח חברה בע"מ. רואי חשבון אחרים נוקבים במספר 50,000 ש"ח. אין כאן עניין של צודקים וטועים כי זה תלוי איזה חלק מהכסף עובר לצריכה פרטית שוטפת ועד כמה דחוף לבעל העסק למשוך דיבידנדים.

נחזור לגיבורים שלנו. חיים הוא בעל עסק עצמאי עם רווח נקי של 50,000 ש"ח ויש לו גם כמה עובדים. חיים רוצה לפתח את העסק ולהצמיח אותו ולכן הוא הקים חברה שממנה הוא מושך משכורת סמלית שמספיקה לו להוצאות השוטפות. החברה לא מחלקת דיבידנדים אלא צוברת את הכסף כדי להתרחב ולהגדיל את השווי הנקי שלה.

בנוסף, חיים מוגן אישית מפני תביעות אפשריות. אם חלילה החברה תהיה בקשיים כלכליים, הנושים יתבעו את החברה ולא את חיים. ואם פתאום חברת ענק עם סוללת עורכי דין תבוא בטענות שהחברה של חיים משתמשת בטכנולוגיה שיש עליה פטנט רשום, התביעה תהיה כלפי החברה ולא יוכלו לגעת ברכוש הפרטי של חיים.

האם חייבים לקחת רואה חשבון?

חוץ מחברה שחייבת חתימה של רו"ח על הדוח השנתי, לא חייבים לקחת רואה חשבון. אבל זה בהחלט עושה את החיים יותר קלים כי התעסקות חשבונאית למי שהוא לא רו"ח יכולה לגזול זמן רב והפוטנציאל לטעויות גבוה. ובינינו, אף אחד לא רוצה להגיע לדיון במס הכנסה בגלל איזו טעות טיפשית.

מי שבכל זאת מעדיף לוותר על רו"ח שמתעסק עם הניהול השוטף, יכול להשתמש בשירות הנהלת חשבונות באינטרנט כמו כספית בענן (הם נותנים חודשיים חינם לגולשי אלון חיסכון).

מי שמוכן לשלם בין 200-500 ש"ח לחודש כדי לחסוך את ההתעסקות מול מס הכנסה, ביטוח לאומי ומע"מ, כדאי לו לדבר עם כמה רואי חשבון, לשאול כמה שיותר שאלות כדי להתרשם מהמקצועיות והסבלנות, לוודא מה השירות כולל ומה הוא לא כולל (פתיחת תיקים ברשויות, הצהרת הון, דוח שנתי, ייצוג מול הרשויות, ייעוץ פה ושם), לבדוק את הזמינות שלהם באימייל/טלפון/וואטסאפ ואז לבחור לפי ההתרשמות והכימיה.

אתם יכולים להתקשר לטלפון 050-8308922 ולבקש הצעת מחיר לרואה חשבון או למלא את הטופס הבא. וכמו תמיד, אשמח כמובן לסייע בתגובות בכל מה שאפשר כדי שתצליחו.

לסיכום, עוסק פטור מתאים בעיקר למי שמכניס מקסימום 98,707 ש"ח בשנה וגם יש לו יותר הכנסות מלקוחות פרטיים בישראל מאשר הוצאות בישראל. לעומת זאת, עוסק מורשה מתאים יותר למי שיש לו הרבה הוצאות בישראל או שאין לו ברירה כי הוא מכניס יותר מהתקרה השנתית של עוסק פטור. לפתוח חברה בע"מ אפשר להתחיל לשקול מרווח נקי של לפחות 25,000 ש"ח בחודש, במיוחד למי שמעדיף לצבור כספים בחשבון החברה.

⇓ כתוב את התגובה שלך כאן ⇓

תגובות

⇓ כתוב את התגובה שלך כאן ⇓