פנסיה חובה לעצמאים

המטרה: לחסוך לפנסיה בתור עצמאי.

קהל היעד: עצמאים מגיל 21 ועד גיל 60 שעובדים לפחות חצי שנה.

האמצעי: להכיר את חוק פנסיה חובה ואת האפשרויות לחיסכון.

זוג עצמאים יוצאים לפנסיה

זוג עצמאים יוצאים לפנסיה

החל משנת 2008 כל מעסיק חייב להפריש לעובדים שלו חיסכון פנסיוני, כלומר סכום כסף שבגיל הפרישה יהפוך לקצבה חודשית לכל החיים. למרות החסרונות שיש בהפרשה כפויה לחיסכון עם שליטה מוגבלת, הרעיון שעומד מאחורי חוק פנסיה חובה הוא למנוע מצב שהפורשים שלא חסכו כסף במהלך חייהם הופכים לנטל על הציבור.

חוק פנסיה חובה לעצמאים

אבל מה לגבי עצמאים? מטבע הדברים עצמאים הם אנשים שלוקחים אחריות על עצמם ואם העסק שלהם מתפקד בצורה טובה אז כנראה שהם מבינים משהו בניהול כספים. מצד שני, הרבה עצמאים לא מפרישים כסף לחיסכון פנסיוני. מצד שלישי, אז מה? יש דרכים אחרות להשקיע את הכסף. מצד רביעי, אין טעם להיכנס לדיון אם החוק מוצדק או לא אז נתייחס למצב הנתון.

החל משנת 2017 גם עצמאים מחוייבים להפריש לפנסיה. כמו אצל שכירים, גם עצמאים יכולים לבחור אם לחסוך דרך קרן פנסיה, ביטוח מנהלים או קופת גמל.

כמה עצמאי חייב להפריש לפנסיה?

יש 2 מדרגות. הנתונים מתייחסים לשנת 2018 אז בשנים הבאות יהיו שינויים קלים בהתאם לעדכון השנתי של השכר הממוצע במשק.

השכר הממוצע במשק – 9,906 ש"ח.
חצי השכר הממוצע במשק – 4,953 ש"ח.
מהשקל הראשון ועד חצי השכר הממוצע במשק – 4.45%.
מעל זה ועד השכר בממוצע במשק – 12.55%.

כמובן שהשכר מתייחס לרווח החייב במס והחישוב הוא שנתי. הנה כמה דוגמאות.

שכר חודשי ממוצע כמה להפריש בחודש כמה להפריש בשנה
5,000 226 2,716
6,000 352 4,222
7,000 477 5,728
8,000 603 7,234
9,000 728 8,740
10,000 842 10,104

כמה בונוסים לעצמאי החוסך לפנסיה

כדי לא להקשות יותר מדי על עצמאים, יש כמה גזרים:

1. הוצאה מוכרת – החיסכון הפנסיוני נחשב להוצאה מוכרת עד לתקרת הפקדה של 16.5% או 34,452 ש"ח, הנמוך משניהם. קצבת הפנסיה פטורה ממס רווח הון.

2. ביטוח לאומי – המדרגה הנמוכה של ביטוח לאומי ירדה מ-9.82% ל-5.97%. מצד שני, המדרגה הגבוהה עלתה מ-16.23% ל-17.83%. בקיצור, מי שמרוויח פחות מ-20,000 ש"ח בחודש ישלם פחות ומי שעובר את ה-20,000 ישלם יותר.

3. קרן השתלמות – לפני 2017 היה צריך להפקיד לקרן השתלמות 7% מהרווחים בשביל הוצאה מוכרת של 4.5% מהשכר כי ה-2.5% הראשונים לא הוכרו. עכשיו מכירים ב-4.5% הראשונים. ההטבה לא רלוונטית בשביל מי שבמילא מפקיד סכומים גבוהים.

4. דמי אבטלה לעצמאים – אם עצמאי מפסיק לעבוד או סוגר את העסק, הוא יוכל למשוך שליש מהסכום שנצבר עד לתקרה של כ-12,000 ש"ח כפול מספר השנים שבהם העסק היה קיים.

איך עצמאי יכול לדעת כמה להפקיד במהלך השנה?

בניגוד לשכירים עם תלוש משכורת, אנחנו העצמאים לא יכולים לדעת מה יהיה הרווח המדוייק השנה. לא מדובר בחישוב פשוט של הכנסות פחות הוצאות כי יש הוצאות פחת, הוצאות מוכרות חלקית ואפילו חלק מהתשלום לביטוח לאומי נחשב להוצאה מוכרת בשביל מס הכנסה. ובמיוחד ברגע האחרון, יש תכנוני מס לסוף השנה שמשנים את כל התמונה. רק כעבור שנה כשהרו"ח יגיש את הדוח השנתי נוכל לדעת מה הרווח החייב במס.

מי שלא אכפת לו להפקיד יותר ממה שהוא חייב לפי החוק, יכול לעשות הוראת קבע עם הפקדה חודשית ולקראת סוף השנה לבדוק מול הרו"ח מה הרווח המשוער ואז לקחת את התרחיש הכי אופטימי ולעגל למעלה. מי שלא לחוץ על תזרים מזומנים, יכול להפקיד את כל הסכום בבת אחת לקראת סוף השנה. רק צריך לוודא שאם מדובר בקרן פנסיה, לא מאבדים את הביטוחים.

מי שרוצה להפקיד את הסכום המדוייק שהחוק מחייב ולא שקל אחד יותר, יכול לקחת את התרחיש הכי פסימי ולעגל למטה. אבל צריך לקחת בחשבון שיהיה צריך להשלים את ההפרש כדי לא לקבל קנס.

מה יקרה לעצמאי שלא יפקיד לפנסיה?

בסוף השנה העצמאים מתחילים לארגן את החומר לדוח השנתי. באזור חודש מרץ חברות הביטוח והפנסיה שולחות את הדוח השנתי. אחרי כמה חודשים מגישים את הדוח השנתי למס הכנסה כולל מידע על הפקדות לפנסיה.

רשות המסים תבדוק מה היה הרווח השנתי וכמה כסף הופקד לפנסיה. אם סכום ההפקדה נמוך מדי, המידע יעבור אל המרכז לגביית קנסות, אגרות והוצאות עד סוף השנה. לא צריך להיבהל, רק לשים לב למכתבים ולהגיב בהתאם.

המרכז לגביית קנסות ישלח לעצמאי שלא הפקיד מספיק התראה שדורשת להפקיד את הכסף בתוך 90 יום או לקבל קנס של 500 ש"ח.

ואז פשוט מפקידים את הכסף ושולחים אסמכתא על כך כדי לא לחטוף קנס.

שימו לב: לקראת סוף 2019 מגיעים המכתבים עבור שנת המס 2017. בשלב הזה עדיין אין קנס למי שלא יפקיד. הקנסות צפויים להתחיל עבור שנת המס 2018 והמכתב בנושא צפוי להגיע ב-2020 כי לוקח זמן עד להגשת הדוח השנתי והעברת המידע בין הרשויות.

מבחינת הטבות מס, כל הפקדה נחשבת בשנה שבה התבצעה בפועל. אז מי שיפקיד ב-2019 על מה שהרוויח ב-2018, יקבל את הטבת המס עבור הרווחים של 2019.

מה עשיתי אצלי עם חוק פנסיה חובה לעצמאים?

קודם כל הבהרה: אל תנסו את הרעיונות שלי בלי לבדוק מה מתאים לכם. תחקרו, תלמדו, תתייעצו עם מישהו אובייקטיבי שלא גוזר קופון מהרעיון שמוכר לכם ורק אז תקחו החלטה שמתאימה לכם.

בדרך לחיסכון הפנסיוני שלי עברתי 4 החלטות.

החלטה 1: איזה מוצר פנסיוני?

האפשרויות הן קרן פנסיה, ביטוח מנהלים או קופת גמל.

בחרתי קופת גמל כדי שתהיה לי כמה שיותר שליטה על הכסף שלי. אין לי עניין בערבות הדדית ואיזון אקטוארי. עשיתי בנפרד ביטוח חיים כי יש לי ילדים.

החלטה 2: איזה מסלול של קופת גמל?

האפשרויות הן רבות עם תמהילים שונים של מניות ואג"ח.

בחרתי 100% מניות כי בטווח הארוך זה משתלם יותר מכל תמהיל אחר. בעשור האחרון שלפני גיל הפרישה, אוריד את אחוז המניות בהדרגה כדי לא להסתכן בבורסה שנופלת ואין לה זמן להתאושש. היה חשוב לי להשקיע במדד מניות פאסיבי. כלומר, שהכסף לא מנוהל ע"י אנליסטים אלא נצמד למדד מניות כלשהו. מדדי המניות שמצאתי היו מדד ת"א 35 וגם מדד S&P 500. מסיבות מובנות העדפתי פיזור של 500 חברות ענק שנסחרות בארה"ב במקום קבוצה קטנה ומצומצמת של 35 חברות שנסחרות בישראל.

החלטה 3: באיזו חברה לנהל קופת גמל?

גם כאן האפשרויות הן רבות. אבל אחרי הסינון בסעיף הקודם מצאתי רק 2 חברות שיודעות לחקות מדדים. חברת הלמן אלדובי עם דמי ניהול ממוצעים של 0.5% (אפשר להתמקח) וחברת מור (לשעבר אינטרגמל) עם דמי ניהול 0.9%.

בחרתי בהלמן אלדובי במסגרת קבוצת רכישה עם דמי ניהול זולים במיוחד.

החלטה 4: כמה להפקיד לקופת הגמל?

אפשר להפקיד יותר ממה שצריך ואפשר גם לחכות להתראה ולהפקיד את הסכום המדוייק שהחוק דורש.

בחרתי להפקיד בינתיים סכום סמלי ואחרי שיודיעו לי כמה צריך להשלים, אפקיד את השאר. גם ככה אני לא רואה בקצבה הזו את הכנסתי העיקרית לאחר הפרישה.

האיזם - חוק פנסיה חובה לעצמאים

האיזם – חוק פנסיה חובה לעצמאים

הפנסיה האמיתית שלי

לא קרן פנסיה וגם לא קופת גמל. הפנסיה האמיתית שלי היא בכלל קרן השתלמות כי ברור לי שזה הכסף האחרון שאגע בו ואני מעדיף חיסכון שממשיך לייצר תשואה גם בתקופת הפנסיה כשיש לי שליטה על קצב משיכת הכספים.

כל קצבה אחרת היא מבחינת "נחמד שיהיה" ולא חיסכון שחיי תלויים בו. אז אני מפקיד לקרן השתלמות את המקסימום הפטור ממס רווח הון (18,240 ש"ח בשנה), לקופת גמל את המינימום הדרוש, ואת שאר החיסכון מעביר לתיק השקעות למסחר עצמאי.

לסיכום, המדינה לא רוצה שעצמאים שלא חסכו יהפכו בעתיד לנטל על הציבור ולכן נוצר חוק פנסיה חובה לעצמאים. קחו אחריות לא רק על העסק אלא גם על הפנסיה שלכם. תבדקו את מצב החסכונות שלכם ותבנו תוכנית שבה תוכלו לשמור על רמת חיים גבוהה בתקופת הפנסיה. יש לכם כמה החלטות חשובות בדרך ונתתי לדוגמא את ההחלטות שלי שמתאימות לי ולמשפחה שלי.

⇓ כתוב את התגובה שלך כאן ⇓

תגובות

4 תגובות

  1. היי אלון, יישר כח!
    שאלות ברשותך:

    1) אינך חושש מלשים באותו בית השקעות את גם את קרן ההשתלמות וגם את הקרן פנסיה ? [או שהכסף בנאמנות?]
    2) יש לי קרן פנסיה בכלל ביטוח האם אני יכול להמיר אותה לחברה אחרת או לפחות לקופת גמל במקום ?
    3) סתם רעיון. אולי תוכל לעשות טבלה עם עמודות פנסיה-גמל-מנהלים שנוכל לראות בפשטות מה היתרונות חסרונות של כל אחת.

    • אלון שמש

      1) הגופים האלה מאוד מפוקחים ויש הפרדה מוחלטת בין נכסי החברה לבין כספי החוסכים בנאמנות.

      2) אפשר להעביר קרן פנסיה מחברה אחת לחברה אחרת ואפשר גם להמיר קרן פנסיה לקופת גמל. רק קח בחשבון את עניין הכיסוי הביטוחי כי אין ביטוח בקופת גמל.

      3) המאמר הקודם דיבר על ההבדלים בין 3 המוצרים. אם יהיו עדכונים שדורשים עריכה, אעבור עליו מחדש ואראה איך אפשר לפשט את המידע לתוך טבלת תכונות.

  2. חן חן יקירי.

    2) האם אני יכול להעביר קרן פנסיה מגוף איקס ולהפוך אותה לקופת גמל בקרן וואי ?
    אחדד,
    הפקדתי 10אלף בקרן פנסיה. שילמתי 700 ש"ח בעת ההפקדה. כרגע יש בקרן 9300. העברתי לגוף אחר, אצטרך לשלם שוב דמי הפקדה ?

    לא הבנתי את עניין הביטוחים. אני בלאו הכי משלם ביטוחים חיצוניים על אובדן כושר עבודה וכו', סביר להניח שהם יועילו יותר מהביטוחים שמגיעים עם הקרן?

    האם גם הקרן פנסיה/קופת גמל/ביטוח מנהלים נהנים כולם מאותם גזרים עליהם דיברת?

    ושוב, תודה מראש, אתה עושה חסד להרבה אנשים…

    • אלון שמש

      אפשר להפוך קרן פנסיה בחברה X לקופת גמל בחברה Y.

      7% דמי ניהול מההפקדה? המקסימום המותר בקרן פנסיה זה 6% אז תבדוק איך זה קרה. בכל מקרה, לא משלמים פעמיים דמי ניהול מהפקדה.

      אם אתה משלם בעצמך על ביטוח אכ"ע תבדוק שאין לך כפל ביטוחים. כלומר, שלא תשלם פעמיים על אותו ביטוח ואם חס חלילה יקרה משהו, תקבל את התשלום רק פעם אחת. ואם אתה משלם רק פעם אחת בעצמך, תוודא שהתשלום נרשם לך בתור הוצאה מוכרת. אם אתה שכיר, תבקש החזר מס על הפקדות שהיו בין 2012-2017. אם אתה עצמאי, תביא בסוף השנה את האישורים לרו"ח כדי שיצרף לדוח השנתי.

      כל המוצרים נהנים מאותם גזרים.

⇓ כתוב את התגובה שלך כאן ⇓